Fastighetens och föreningens historia

Vår fastighet stod på plats långt innan de flesta av oss flyttade in. Här följer lite information om de skeden som byggnaden samt det närliggande området gått igenom.

Fastigheten pre 1990

På Björngårdsgatan byggde 1875 änkedrottningen Josefina en ståtlig byggnad till sin man, Oscar I:s minne. Man får gå tillbaka till 1820-talet för att hitta dess ursprung. Karl XIV Johan som då var kung hade problem med sin ende son Oscar, som på den tiden var känd för att i erotiskt avseende vara mycket frigjord. Kungen som började bli orolig över tronföljden ansträngde sig för att försöka finna en lämplig prinsessa åt sin son. I Italien fann han den 16-åriga Josefina, född i Milano, dotter till Napoleons styvson Eugène de Beauharnais och Augusta av Bayern. Hon fördes till Stockholm och gifte sig med kronprins Oscar, 1823, trots att de inte sett varandra. De fick fem barn tillsammans. Hennes man ”den erotiske Oscar” fick ett antal barn utom äktenskapet. Hon förblev katolik och bidrog till uppförandet av den första katolska kyrkan i Stockholm 1837.

1859 blev Josefina änka och deras son Karl övertog tronen. För att fira 50-årsminnet av änkedrottning Josefinas intåg i Stockholm gjordes en riksinsamling 1873. Av pengarna lät hon bygga ett hus på Björngårdsgatan 25, som stod färdigt 1875. Byggnaden kom att kallas ”Konung Oscar I:s minne” och var avsedd för änkor och ensamstående kvinnor av ståndet, oberoende av trosbekännelse. Meningen var att dessa kvinnor i byggnaden skulle finna ett gott och fridfullt hem.

För hemmets skötsel svarade nunnorna från de Katolska Elisabethsystrarnas orden. Religionsfrihet rådde och det fanns både en protestantisk och en katolsk bönesal, något som var mycket ovanligt på den tiden. På gårdsplanen står två akacior planterade. Byggnaden övertogs av Stockholms stad. En skola för utbildning av sjukvårdsbiträden och undersköterskor inrättades. 1957 flyttade Mentalvårdsbyrån in i lokalerna. Byrån ägnade sig åt abortförebyggande och preventivmedelsrådgivande verksamhet. År 1987 bytte Mentalvårdsbyrån namn till Psykoterapi-institutet, och sorterar under Stockholms läns landsting.

Bredvid Oscars minne lät Josefina uppföra en annan välgörenhetsinrättning, stiftelsen Josefinahemmet, ett katolskt ålderdomshem för män och kvinnor. Josefinahemmet finns kvar, men den gamla byggnaden revs 1952 och ersattes med en ny 1953. Arkitekt Holger Blom ritade detta unika tegelhus med keramikmosaik från Italien. På den röda tegelbyggnaden finns en skylt, vid Björngårdsgatan, där det står ”Stiftelsen Josefinahemmet grundad 1876 af enkedrottning Josefina”. Josefinahemmet flyttade till Blackeberg 1988. Ett äldreboende med företräde för katoliker. I Bagarmossen finns även äldreboendet Konung Oscar 1:s minne, Stiftelsen. Företräde i detta boende har ”mindre bemedlade, bildade damer”.

Efter flytten av Josefinahemmet (1988) kom den katolska folkhögskolan Sankta Birgittas folkhögskola, in i lokalerna. Där finns idag ca 60 elever som går den s.k. långa kursen. Förutom undervisning får eleverna delta i skolans skötsel, vilket innebär att eleverna tillsammans med husmor lagar maten till den gemensamma lunchen och sköter skolans lokaler. S:ta Birgittas folkhögskola anordnar också korta kurser tillsammans med katolska organisationer och församlingar. På våning 3 finns idag Franziskanermunkarna som har en s.k. Kommunitet (gemenskap). Där bor idag 4 fransiskanermunkar (3 från Mexiko och en från Holland) som håller kontakt med spansktalande katoliker i Mälardalen. Byggnaden kallas idag Josefinagården och ägs av det katolska stiftet.

Bostadsrättsföreningen - från idé till verklighet

1986, 1:a september - Första mötet. SBC kom för att informera om bostadsrätter.

1986, 13:e oktober - Registreringsbevis för föreningen erhålls.

1989 - Föreningen går ur SBC

1999, december - Utskick till boende om huruvida intresse för återupplivning av föreningen finns

2000, januari - Husmöte hålls för att reaktivera föreningen. Styrelsen byts ut.

2002 och 2003 - Omregistrering av föreningen.

2004, april - RKK bestämmer att fastigheten ska säljas framöver. Nu börjar styrelsens arbete med att få fram offerter på duktiga mäklare som kan hjälpa oss med att ombilda vår fastighet. Vi beslutar om att köpa Isaksson & partners tjänster.

2005 - Namnbyte från Dykärret större 17 till Brf Josephinagården

2005, 1:a september - 40 miljoner SEK lämnas över till RKK. Fastigheten är föreningens!